teamem

Alla inlägg den 11 februari 2011

Av elin & malin - 11 februari 2011 21:38

   TÄVLING

Vi har bestemt oss för att göra en liten ''första tävling'' här på bloggen.

De kommer att vara en frågesport om hästar. Det kommer att bli 10 frågor. Svåra eller lätta. Vinnaren får en redigerad bild och en länkning här på bloggen. Man kan även välja att istället bli reklamerad på bilddagboken. Det kommer bli 1 X 2 frågor.

Nu börjar vi.

 

Fråga1: Vilken av dessa raser kommer från Sverige?
1:Gotlandsrusset
X:Connemara
2: Lippizanare

 

Fråga2: Vilken känd ryttare är det på bilden?

1:Jan brink

X:Swanthe Segenhulth

2:John Witaker

 

     

 

Fråga3: hur många fel får du när du river på en hopptävling?

 1: 5 fel

X: 9 fel

2: 4 fel

 

 

Fråga4: Vad går gränsen mankhöjd för en ponny?

1:148 cm

X:137 cm

2:142 cm

 

Fråga5: vad kan en häst få för sjukdom om den äter för mycket havre?

1: Mugg

X: Kolik

2: ringorm

 

Fråga6: Vilken ras är hästen på bilden?

1: Arab

X: Engelsktfullblod

2:Welsh

 

 

Fråga7: Hur länge är en häst dräktig?

1: 10 månader

X: 11 månader

2: 15 månader

 

Fråga8: Vad är Hollands svarta pärla för ras?

 1:Frieserhäst

X: Przwesewalki 

2:Mulåsna

 

Fråga9: Vad kallas det när ryttaren och hästen är ''ett''

1: Ekipage

X: Par

2: Sammandrag

 

Fråga10:  Vilket av dessa ord är INTE ett hästord?

1: Grimma

X: Damask

2: Lurifax

 

Så alla läsare! Var med nu!
     


Av elin & malin - 11 februari 2011 16:41

Nu får snön faktiskt ta och försvinna. Jag tänkte rida i går och i dag men det blir ingenting med de när de är sån här storm ute! Och när jag var sjuk va de typ rätt fint väder så då fick jag rida! Då gick han super duper fint, han börjar söka sej neråt och trampa under sej! Tävling (clear round) på TFRK nu nästa söndag med! Får se hur det gå med de. Om han är lika pigg som sist och jag inte får stopp på han för han tycker de är så skoj, eller att han är fegis på hinderna. Fast de har aldrig hänt någon gång nu i vinter. Vi måste ju se så vägen är bra. Vill ju inte ha en skadad häst och transporten i diket. Jag ska iallafall ta 60 60 eller 60 70.Han har gjort stooooora framsteg sen jag fick han, och de menar jag värkligen! Då va han inte hoppad, och nu sattsar vi på KM 2011! (70 eller 80)

Hela han har förendrats typ. Jag var och provred han och en annan häst från nuntorp i somras. Den andra hästen provred jag först. De var en lite grövre häst, men jag kommer inte ihåg va hon hette. Typ Cappuchina eller nått sånt. Hon var ur go i boxen. En riktig gosegris! på ridbanan var hon helt annorlunda. hon bara stod där, och de gick inte att skänkla på utan hon hade bestemt sej! därför var hon något för envis för mej. Sen skulle jag provrida Oliver. I boxen då jag skulle göra i ordning honom va han jätte ''skygg'' och gick i från en när man skulle borsta, och när man skulle sadla ville han absolut inte! Tränset gick inte heller så bra att sätta på. Han drog up huvudet, så att det var bara att ställa sej på tå och försöka! När jag red va han ganska pigg och väldigt väldigt känslig i munnen. I galoppen sparkade han bakut rätt mycket och ville dra sej utåt.  Nu går de bättre med sadeln och tränset är som ingenting. Han gapar och jag sätter in bettet i munnen på han. Precis så de ska vara! Han är fortfarande känslig i munnen och på skänklarna, men det är jag glad för!

  

Av elin & malin - 11 februari 2011 08:00

Jag hade tjatat om en häst sen jag var 4 år..tillslut gick mamma med på att jag kunde få en liten medryttar häst elr hyra en häst från någon,vi åkte runt och letade och vi hittade ett litet russsto.Jag provred henne men hon var alldeles för busig och stark för mig som bara var 8 år.Varje dag efter skolan gick jag in på hästnet elr blocket och kollade på hästar, jag hittade stora gamla travare för 5000:- som jag tjatade på mamma att jag skulle få,men mamma sa: "inte en chans".En dag hittade vi en annons : "Letar du efter en riktig drömhäst?En läromästare som går att lita på i alla lägen,då har du kommit rätt 

Detta är en häst på 17 år 135 cm i mankhöjd,går riktit fint på hopp-dressyr banorna

ras:sv.ridponny

pris: 25000:- "


Jag föll för annonsen direkt och vi ringde på den, Jodå hästen fanns kvar och dessutom var han inte långt från mig bara 2 mil.i åkte upp och provred honom 2 ggr och det gick helt problemfritt jag hoppade till och med min allraförsta oxer och jag tyckte han var helt underbar. Detta var rocky.


När jag fick hem honom lät jag honom stå i några dagar så han skulle bli van med det nya stallet,min första ridtur blev en katastrof jag hade föreställt mig hur vi skulle flyga fram över ängarna i full galopp,det ända som flög var jag när han bockade av mig,jag blev tillochmed mobbad av en tjej när jag inte vågade gallopera på min egen häst,hon tyckte jag var jättelöjlig och skulle försöka galoppera honom själv,men hon fick inte ens sitta upp på honom (jag har märkt att det tar lång tid för honom att lita på människor,han accepterar vissa direkt men inte alla). Min pappa körde massa med "lära-känna-varandra-övningar"
med tiden lönade det sig och nu efter ca två år har vi kommit underfunn med varandra,Vi kör NH,TT och rider och nu har jag äntligen kontroll över honom vilket är skönt. 


Rockys Resa

han föddes i tyskland och importerades till visingö i vättern sedan såldes han till en ridskola i frillesås i halland där han var i 8 år,efter det åkte han runt till massa olika gårdar där hon förmodligen blev ganska illa behandlad.Efter det kom han till galoppstallet jag köte honom ifrån,ägaren där hade bara bytt ut honom mot en annan häst.Efter det kom han till mig och  här ska han stanna till han tar sina sista andetag ! 


  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen!
Vad roligt att du har hittat hit. Vi är 2 satsande hoppryttare. Malin har en c-ponny som heter Rocky och är 19 år. LD.
Elin har en C-ponny som heter Oliver och är 7 år, hon köpte honom från nuntorp 2010. LD LC.

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Vad gillar du bäst med vår blogg?
 Inläggen
 Bilderna
 Designen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken ! :)


Ovido - Quiz & Flashcards